Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze we wrześniu
W przedszkolu
- wprowadzenie pojęcia dobre maniery rozumianego jako znajomość zwyczajów i norm towarzyskich obowiązujących w danej grupie, wskazanie przejawów dobrych manier;
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych i właściwego zachowania się w różnych sytuacjach;
- nabieranie przeświadczenia o konieczności odpowiedniego zachowania się w codziennych sytuacjach w grupie, integracja grupy przedszkolnej;
- ustalenie podstawowych zasad zachowania w grupie;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie, słuchowe różnicowanie samogłosek o, a, u, i;
- rozumienie konieczności przestrzegania ustalonych zasad;
- różnicowanie pojęć prawa, lewa; kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych;
- poznanie słów, rytmu i melodii piosenki „Planeta dzieci”, podawanie nazw części ciała; rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie;
- nabieranie przeświadczenia o konieczności właściwego zachowania się w codziennych sytuacjach w grupie;
- globalne odczytywanie swojego imienia, podawanie nazw kącików w sali;
- rozwijanie inwencji twórczej dzieci;
- nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu.
Nasze przedszkole
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie umiejętności słuchania i kulturalnego prowadzenia rozmowy;
- uświadamianie roli właściwego zachowania się w różnych sytuacjach;
- poszerzanie zasobu słownika dzieci w zabawie słowotwórczej;
- kształtowanie percepcji słuchowej – odszukiwanie słowa w słowie;
- podawanie nazw zawodów wykonywanych przez pracowników przedszkola lub szkoły;
- poznanie zasady oznaczania strony prawej i lewej u innej osoby;
- rozwijanie świadomości w schemacie ciała w odniesieniu do innej osoby i umiejętności poruszania się w przestrzeni;
- uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola lub szkoły i szacunku do wykonywanej przez nie pracy;
- wprowadzenie rytmu w metrum 2/4;
- rozwijanie sprawności motorycznej, przekładanie rytmu na ruch, rozwijanie wrażliwości słuchowej;
- pamięciowe opanowanie wiersza „Felek”;
- praca według instrukcji, rozwijanie sprawności manualnej.
Jestem bezpieczny
- wprowadzenie pojęcia odwaga rozumianego jako podejmowanie trudnych decyzji służących dobru oraz przeciwstawianie się złu;
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wypowiedzi;
- uświadamianie roli odwagi w codziennych sytuacjach w domu, przedszkolu lub szkole;
- poznanie liter o, O, kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów (budowanie modelu wyrazu);
- podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości w sytuacji zabawy;
- wskazywanie i podawanie nazw figur geometrycznych,;
- utrwalanie zasad przechodzenia przez jezdnię;
- rozwijanie umiejętności przekształcania rytmu ruchowego w graficzny;
- uświadamianie konieczności bezpiecznego zachowania się w ruchu pieszym;
- nauka piosenki „Zawody”, utrwalanie nazw figur geometrycznych;
- rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie;
- kształtowanie umiejętności kulturalnego prowadzenia rozmowy;
- kształtowanie szacunku do zawodu policjanta;
- utrwalanie w zabawie zasad ruchu drogowego;
- utrwalenie litery o, O;
- budowanie właściwych relacji między dziećmi podczas współpracy w zabawie, podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości.
Pomocna dłoń
- rozwijanie słownika czynnego dzieci – poszerzanie znaczenia pojęcia odwaga;
- kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie;
- poznanie liter a, A; kształcenie umiejętności dokonywania analizy oraz syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów (budowanie modelu wyrazu);
- podejmowanie prób kulturalnego mówienia o swoich potrzebach;
- utrwalanie nazw figur geometrycznych;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji;
- stwarzanie sytuacji do rozwijania odwagi – wspieranie i rozwijanie asertywności dzieci;
- utrwalanie rytmu 2/4, wprowadzenie tańca „Polka doudlebska” – poznanie figur;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas tańca;
- stwarzanie sytuacji do przezwyciężania nieśmiałości i lęków;
- wykorzystanie materiałów odpadowych do konstruowania zabawek;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności dzieci.