Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień
1. W przedszkolu.
- Zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem.
- Poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom.
- Rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich.
- Rozwijanie umiejętności pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby.
- Rozwijanie umiejętności dokonywania oceny swoich zachowań w stosunku do przyjętych zasad i norm.
- Poznanie i ustalanie zasad i norm obowiązujących w grupie. Stosowanie pojęć dotyczących położenia w przestrzeni.
2. Nasze przedszkole.
- Poznawanie i organizowanie kącików tematycznych.
- Rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej.
- Przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki.
- Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy dźwiękowej i sylabowej wyrazów z głoskami: a, k.
- Doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów poprzez stosowanie określeń: na, nad, pod, obok, po lewej, po prawej itp.
3. Wakacyjne podróże - wspomnienia.
- Poznanie sposobów spędzania wakacji przez kolegów z grupy.
- Przygotowanie kącika tematycznego: pamiątki i zdjęcia, rozpoznawanie oznaczeń i charakterystycznych miejsc na mapie Polski i Europy.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej wyrazów. Czytanie globalne wyrazów: Polska, Europa.
4. Jestem bezpieczny.
- Poznawanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
- Rozwijanie kompetencji językowych w trakcie zabaw i wypowiedzi dzieci.
- Rozumienie konieczności poruszania się bezpiecznie po oznaczonych przejściach dla pieszych.
- Utrwalenie nazw figur geometrycznych.
- Konstruowanie rytmów 2 – 3 elementowych.
- Poznanie pracy policjanta.
- Poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych.
Propozycje zajęć indywidualnych:
- oglądanie książeczek – rozmowa nt. wybranej ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek;
- rozwiązywanie zagadek związanych z tematyką zajęć;
- swobodne rozmowy nt. bliskie dzieciom;
- powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- ćwiczenia logopedyczne;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie w całość pociętych obrazków;
- układanie puzzli, gier i układanek dydaktycznych;
- rysowanie kredkami, flamastrami;
- kolorowanie obrazka;
- lepienie z plasteliny, gliny itp.
- wycinanie nożyczkami nt. dowolny, określony;
Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci np. plastycznych, matematycznych, językowych, muzycznych, przyrodniczych poprzez zajęcia organizowane w godzinach popołudniowych.