Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
- Płynie czas
-Poznanie pojęcia „szacunek” na podstawie wiersza; rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych.
-Nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności.
-Poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc); wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego
-Poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności.
- Sport to zdrowie
-Poszerzanie wiadomości dzieci na temat zdrowia jako wartości.
-Wdrażanie do dbania o własne zdrowie.
-Poznanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego na śniegu; propagowanie zdrowego stylu życia.
-Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni; doskonalenie umiejętności przeliczania.
3. Młodsi i starsi
-Poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów; uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych.
-Poznanie bliskich członków rodzin dzieci (babć i dziadków).
-Poznanie pojęcia „para”.
- Projekt badawczy ,,Herbata’’
- poznawanie świata poprzez własną aktywność i zdobywanie wiedzy w bardzo naturalny, spontaniczny i samodzielny sposób; poprzez własne eksperymentowanie, badanie, wyprawy terenowe, obserwacje, dzieci szukają odpowiedzi na nurtujące je pytania, a tym samym zaspokajają potrzebę wrodzonej ciekawości poznania otaczającego je świata. Stworzenie siatki wiedzy na temat: Co chcielibyśmy wiedzieć o herbacie?; sporządzenie listy pytań do tematu; Herbata; stawianie hipotez do pytań; planowanie działań- w jaki sposób znaleźć odpowiedź na pytania, kto może pomóc? realizacja- badanie, eksperymentowanie poszukiwanie odpowiedzi na pytania i sprawdzanie hipotez, dokumentowanie: wpisywanie wyników i weryfikowanie hipotez: zabawy badawcze: ,,W jakiej wodzie zaparzy się herbata?’’, ,,Do czego służy zaparzać?, ,, Co to takiego jest imbryk’’ poprzez zmysł: wzroku, węchu, dotyku, smaku- wyciąganie wniosków po przeprowadzeniu doświadczeń- wykorzystywanie lupy, mikroskopu, wagi; podsumowanie zdobytej wiedzy(uzupełnienie siatki pojęć lub stworzenie nowej): Czego się dowiedzieliśmy? Prezentacja pracy plastycznej ,,Herbaciana filiżanka.
Propozycje zajęć indywidualnych:
- kolorowanie obrazków ograniczonych konturem,
- kolorowanie obrazków wg kodu,
- kalkowanie obrazków,
- rysowanie i malowanie na dużych płaszczyznach z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi (kredki ołówkowe, pędzle, stempelki na palce),
- obrysowywanie szablonów; rysowanie po konturach,
- spontaniczne zabawy konstrukcyjne z poleceniem połóż z lewej strony, z prawej strony, przed sobą, obok itp.,
- naturalne sytuacje określające położenie przedmiotów w sali i terenie,
- rysowanie w powietrzu; rysowanie równoległych linii obiema rękami,
- ćwiczenia grafomotoryczne: zabawy palcami: uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie, uderzanie palcem wskazującym jednej ręki w przestrzenie między palcami drugiej ręki, przeplatanie swoich palców;
- rozmowy na temat rodziny, różnych sytuacji dnia codziennego, przeczytanych wspólnie książeczek, historyjek obrazkowych,
- wprowadzenie zabaw w czasie których nazywane są uczucia i stany emocjonalne,
- czytanie dziecku bajek i opowiadań w których dobro zawsze wygrywa, gdzie akcentowane są poprawne zachowania.