Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC STYCZEŃ
DLA GRUPY VII „BIEDRONKI”:
Projekt badawczy „Czas:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania, oceny postępowania bohaterów; budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem stylistycznym; rozumienie konieczności pomagania innym, wyrabianie u dzieci chęci niesienia pomocy,
- poznanie liter z, Z; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów; poznanie urządzeń technicznych wykorzystywanych dawniej i dziś, poznanie historii powstania zegara, czytanie globalne wyrazu zegary,
- pamięciowe opanowanie dni tygodnia według kolejności występowania, czytanie globalne ich nazw; rozumienie pojęć: wczoraj, dziś, jutro oraz cykliczności występowania dni tygodnia; wprowadzenie znaku matematycznego +, doskonalenie umiejętności dodawania w zakresie 5.
- zapoznanie z piosenką „Zegary”; zabawy rytmiczne do piosenki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych oraz ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: bim-bam-bom, cyk-cyk; pamięciowe opanowanie nazw miesięcy, rozumienie zasady następstwa czas,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się zegarem, rozumienie przydatności zegarów w życiu codziennym
Młodsi i starsi:
- poznanie różnych sposobów pomagania osobom starszym, wdrażanie do uważnego słuchania dłuższych opowiadań; rozwijanie wrażliwości, chęci niesienia pomocy; budzenie szacunku dla babci i dziadka, wzmacnianie więzi rodzinnych,
- poznanie liter b, B; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, czytanie globalne: balonowy bukiet; rozwijanie pomysłowości oraz kreatywności podczas wykonywania pracy plastycznej
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6, stosowanie pojęcia: tyle samo; rozwijanie mowy dialogowej, umiejętności prowadzenia rozmowy, doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami
- utrwalenie piosenki „Zegary”, rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci i umiejętności różnicowania metrum 3- i 4-miarowego, ćwiczenia rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i plastikowych butelek; kształtowanie rodzinnych więzi, umiejętności opowiadania na konkretny temat; doskonalenie umiejętności konstruowania wielozdaniowych wypowiedzi i cierpliwego oczekiwania na możliwość zabrania głosu,
- doskonalenie umiejętności prezentowania publiczności programu artystycznego przygotowanego z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka, pokonywanie tremy przed publicznymi występami; czerpanie radości ze sprawienia niespodzianki bliskim, uczenie się sposobów wyrażania uczuć; wdrażanie do kulturalnego zachowywania się przy stole, okazywania szacunku osobom starszym
Sport to zdrowie:
- rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat, dostrzeganie cech pozytywnych; rozumienie pojęcia uczciwość; zapoznanie z wyglądem polskiej waluty, wprowadzenie pojęć: monety, bilon,
- poznanie liter n, N; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności rozwiązywania rebusów, samodzielnego odczytywania sylab oraz krótkich wyrazów; wzbogacanie słownictwa dzieci o nazwy sprzętów sportowych, czytanie globalne: narty, buty, gogle, kijki, kombinezon,
- poznanie nazw sportów zimowych, w których wykorzystuje się narty, sanki, łyżwy, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat; czytanie globalne wyrazów: narty, sanki, łyżwy oraz zdania: To sporty zimowe; rozwijanie umiejętności klasyfikowania figur geometrycznych według kilku cech,
- zapoznanie z piosenką „Sypie śnieżek”, rozwijanie umiejętności reagowania na kilka sygnałów dźwiękowych; rozwijanie pamięci słownej i muzycznej oraz wrażliwości słuchowej dzieci; doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie sprawności manualnej dzieci, pomysłowości, wyobraźni i poczucia estetyki; doskonalenie umiejętności czytania globalnego wyrazów: podium, zawodnik, kibic, medal; wzmacnianie poczucia własnej wartości przez stwarzanie sytuacji umożliwiających osiąganie sukcesów oraz kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką.
Dbam o zdrowie:
- poznanie zasad zdrowego stylu życia; kształtowanie postawy prozdrowotnej, rozwijanie świadomości istnienia zależności między prawidłowym odżywianiem, aktywnym stylem życia a zdrowiem; poszerzenie słownictwa dzieci o pojęcia: hartowanie, morsowanie
- poznanie liter s, S; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów; rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat
- wprowadzenie cyfry 6, doskonalenie umiejętności dokładnego przeliczania; kształtowanie właściwych nawyków higienicznych – dostarczenie wiadomości i doświadczeń ułatwiających wdrożenie do tematu higieny osobistej; poznanie przyborów toaletowych niezbędnych do utrzymania higieny ciała, omówienie sposobu ich używania,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci; doskonalenie umiejętności rozpoznawania melodii walca, utrwalenie kroku walczyka; rozwijanie poczucia rytmu, stwarzanie sytuacji do rytmicznej gry na bum-bum rurkach
- : poznanie zasad zdrowego i racjonalnego odżywiania się, zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem piramidy zdrowia; rozumienie prozdrowotnych korzyści ze spożywania owoców i warzyw, zwiększenia aktywności ruchowej oraz ograniczenia cukrów, zachęcenie do spożywania warzyw; rozwijanie samodzielności podczas komponowania zdrowej kanapki, umiejętności posługiwania się sztućcami