Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc styczeń 2023 gr. III Motylki
- Płynie czas
-Poznanie pojęcia „szacunek” na podstawie wiersza; rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych
-nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności
-Poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc); wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego
-Poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności
- Ptaki zimą
- Poznanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość
-Poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę
-Poszerzanie wiedzy dzieci na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych
-Rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznie wypowiedzi na zadany temat
- Młodsi i starsi
-Poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów; uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych
-Poznanie bliskich członków rodzin dzieci (babć i dziadków)
-Poznanie pojęcia „para”
- Sport to zdrowie
-Poszerzanie wiadomości dzieci na temat zdrowia jako wartości
-Wdrażanie do dbania o własne zdrowie
-Poznanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego na śniegu; propagowanie zdrowego stylu życia
-Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni; doskonalenie umiejętności przeliczania
- Propozycje zajęć indywidualnych:
- kolorowanie obrazków ograniczonych konturem
- kolorowanie obrazków wg kodu
- kalkowanie obrazków
- rysowanie i malowanie na dużych płaszczyznach z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi (kredki ołówkowe, pędzle, stempelki na palce)
- obrysowywanie szablonów; rysowanie po konturach
- spontaniczne zabawy konstrukcyjne z poleceniem połóż z lewej strony, z prawej strony, przed sobą, obok itp.
- naturalne sytuacje określające położenie przedmiotów w sali i terenie
- rysowanie w powietrzu; rysowanie równoległych linii obiema rękami
- ćwiczenia grafomotoryczne: zabawy palcami: uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie, uderzanie palcem wskazującym jednej ręki w przestrzenie między palcami drugiej ręki, przeplatanie swoich palców;
- rozmowy na temat rodziny, różnych sytuacji dnia codziennego, przeczytanych wspólnie książeczek, historyjek obrazkowych
- wprowadzenie zabaw w czasie których nazywane są uczucia i stany emocjonalne
- czytanie dziecku bajek i opowiadań w których dobro zawsze wygrywa, gdzie akcentowane są poprawne zachowania