Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc marzec dla gr VII
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC
DLA GRUPY VII „BIEDRONKI”
PROJEKT BADAWCZY „PRĄD”:
- rozwijanie słownika dziecka o dawne pojęcia: kleks, kajet, łokieć jako jednostka miary; rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi i formułowania pytań, rozwijanie percepcji słuchowej; kształtowanie postawy ciekawości, otwartości i chęci poznawania oraz odwagi w zadawaniu pytań;
- wprowadzenie liter w, W, rozwijanie umiejętności czytania; rozwijanie sprawności grafomotorycznej i graficznej; kształtowanie świadomości ekologicznej, uświadamianie znaczenia wody dla życia i funkcjonowania ludzi;
- wprowadzenie wyrazu telefon do czytania globalnego; rozwijanie myślenia operacyjnego dzieci przez ustawianie w kolejności i numerowanie; rozwijanie kreatywnego myślenia podczas konstruowania, zachęcanie do pracy w zespole;
- wprowadzenie pojęcia sieć internetowa; rozwijanie sprawności, zwinności i koordynacji ruchowej; kształtowanie umiejętności ilustrowania metrum w piosenkach i utworach; kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych; uświadamianie niebezpieczeństw wiążących się z internetem;
- wprowadzenie pojęć wynalazca, wynalazek; kształtowanie umiejętności planowania pracy, rozwijanie sprawności manualnej i kreatywnego myślenia dzieci; kształtowanie umiejętności budowania strategii w pokonywaniu codziennych trudności; uświadamianie znaczenia niektórych przedmiotów w życiu codziennym;
NADZCHODZI WIOSNA:
- wprowadzenie pojęcia duma z pracy rozumianego jako poczucie wartości wykonanej lub wykonywanej pracy; kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym; doskonalenie umiejętności czytania i liczenia; rozwijanie poczucia własnej wartości i wartości działań podejmowanych na rzecz siebie i innych;
- wprowadzenie liter c, C; kształtowanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo- -ruchowo-słuchowej; uświadamianie znaczenia właściwego odżywiania (przyjmowania witamin w naturalnej postaci) dla zdrowia;
- wprowadzenie cyfry 8; rozwijanie myślenia operacyjnego u dzieci; uświadamianie znaczenia ptaków dla człowieka;
- rozwijanie umiejętności realizacji podanego rytmu; kształtowanie umiejętności wyraźnego i melodyjnego śpiewu; dostrzeganie zmian zachodzących w najbliższym środowisku w związku ze zmianą pory roku;
- wprowadzenie pojęcia peleryna; kształtowanie sprawności manualnej w zakresie ruchów precyzyjnych; rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz zainteresowania otaczającym światem i zachodzącymi w nim zjawiskami;
WIOSNA TUŻ-TUŻ:
- poznanie zawodu rolnika; podawanie nazw narzędzi i maszyn wykorzystywanych przez rolnika do pracy; kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym; rozwijanie przeświadczenia o znaczeniu rolnika jako producenta żywności;
- poznanie liter j, J; kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej; rozwijanie umiejętności czytania; uświadamianie roli i znaczenia nabiału dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dzieci;
- zapoznanie ze znakiem minus; kształtowanie myślenia operacyjnego w działaniach matematycznych; uświadamianie, jak ciężka i czasochłonna jest praca rolnika, rozumienie znaczenia odpowiedzialności za życie zwierząt w gospodarstwie;
- zapoznanie z figurami tańca do utworu „Furman”; kształtowanie sprawności, szybkości i zwinności; rozwijanie umiejętności improwizacji do utworów muzycznych; uwrażliwianie na piękno otoczenia w czasie zmiany pór roku i przyrody budzącej się do życia;
- wprowadzenie pojęć sianie, sadzenie; kształtowanie umiejętności wykonywania instrukcji; rozbudzanie zaciekawienia zjawiskami zachodzącymi w świecie przyrody w związku ze wzrostem roślin;
WIELKANOC – ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY:
- wprowadzenie pojęcia tradycja rozumianego jako przekazywanie obyczajów, poglądów, wierzeń, sposobów myślenia i zachowania, norm postępowania itp. z pokolenia na pokolenie; kształtowanie przeświadczenia o konieczności przekazywania dobrych tradycji rodzinnych, regionalnych, narodowych następnym pokoleniom;
- poznanie zwyczajów ludowych związanych z Wielkanocą charakterystycznych dla regionu dziecka; doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej oraz czytania; kształtowanie myślenia operacyjnego dzieci; rozbudzanie zainteresowania najbliższym regionem, jego przeszłością, tradycjami;
- rozwijanie sprawności w dodawaniu i odejmowaniu; kształtowanie myślenia operacyjnego; podtrzymywanie tradycji związanej z Wielkanocą; uświadamianie symboliki koszyka wielkanocnego i jego roli w tradycji;
- wprowadzenie pojęć pisanki, kraszanki; kształtowanie umiejętności tworzenia fabuły opowiadania; rozwijanie wyobraźni dzieci; rozwijanie umiejętności czytania; podtrzymywanie tradycji związanej z Wielkanocą;
- wprowadzanie pojęć określających cechy: lukrowana, kajmakowy, faszerowane; kształcenie umiejętności tworzenia wyrażeń poprawnych gramatycznie; wprowadzanie atmosfery radości; zachęcanie do celebrowania ważnych wydarzeń w gronie rodziny, grupy przedszkolnej itp.