Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec 2024
1.PROJEKT BADAWCZY KAWA
- poznawanie świata poprzez własną aktywność i zdobywanie wiedzy w bardzo naturalny, spontaniczny i samodzielny sposób; poprzez własne eksperymentowanie, badanie, wyprawy terenowe, obserwacje, dzieci szukają odpowiedzi na nurtujące je pytania, a tym samym zaspokajają potrzebę wrodzonej ciekawości poznania otaczającego je świata. Stworzenie siatki wiedzy na temat: Co chcielibyśmy wiedzieć o KAWIE ?; sporządzenie listy pytań do tematu; Kawa; stawianie hipotez do pytań; planowanie działań- w jaki sposób znaleźć odpowiedź na pytania, kto może pomóc? realizacja- badanie, eksperymentowanie poszukiwanie odpowiedzi na pytania i sprawdzanie hipotez, dokumentowanie: wpisywanie wyników i weryfikowanie hipotez: zabawy badawcze: ,,W jakiej wodzie zaparzy się kawa?’’, ,,Do czego służy ekspres?, ,, Co to takiego jest młynek’’ poprzez zmysł: wzroku, węchu, dotyku, smaku- wyciąganie wniosków po przeprowadzeniu doświadczeń- wykorzystywanie lupy, mikroskopu, wagi; podsumowanie zdobytej wiedzy(uzupełnienie siatki pojęć lub stworzenie nowej): Czego się dowiedzieliśmy? Prezentacja pracy plastycznej ,,Malowane kawą’’.
2.TAJEMNICE ŚWIATA
- poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym; poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny; poznanie właściwości magnesu
-poszerzanie wiedzy na temat wybranych planet;
- poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty.3.
3.NADCHODZI WIOSNA
- poznanie wartości ,,szczerość; kształtowanie umiejętności zachowania bohaterów utworów literackich;
- poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku; wdrażanie do rozpoznawania własnych emocji;
- poznanie cech marcowej pogody: ćwiczenie cierpliwości podczas czekania na swoją kolej w zabawie;
- poznanie różnych rodzajów muzyki; budowanie dziecięcej wrażliwości na piękno muzyki klasycznej;
4.ŚWIĘTA, ŚWIĘTA BIJĄ DZWONY
-poznanie znaczenia tradycji; poszerzanie wiadomości dzieci na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół;
- poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą;
- poznanie zabaw matematycznych z pisankami;
- poznanie piosenek o tematyce świątecznej;
- poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych; doskonalenie pracy w małych grupach.
Propozycje zajęć indywidualnych:
- kolorowanie obrazków ograniczonych konturem,
- kolorowanie obrazków wg kodu,
- kalkowanie obrazków,
- rysowanie i malowanie na dużych płaszczyznach z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi (kredki ołówkowe, pędzle, stempelki na palce),
- obrysowywanie szablonów; rysowanie po konturach,
- spontaniczne zabawy konstrukcyjne z poleceniem połóż z lewej strony, z prawej strony, przed sobą, obok itp.,
- naturalne sytuacje określające położenie przedmiotów w sali i terenie,
- rysowanie w powietrzu; rysowanie równoległych linii obiema rękami,
- ćwiczenia grafomotoryczne: zabawy palcami: uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie, uderzanie palcem wskazującym jednej ręki w przestrzenie między palcami drugiej ręki, przeplatanie swoich palców;
- rozmowy na temat rodziny, różnych sytuacji dnia codziennego, przeczytanych wspólnie książeczek, historyjek obrazkowych,
- wprowadzenie zabaw w czasie których nazywane są uczucia i stany emocjonalne,
- czytanie dziecku bajek i opowiadań w których dobro zawsze wygrywa, gdzie akcentowane są poprawne zachowania.