Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc grudzień
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
DLA GRUPY VII „BIEDRONKI”
NADCHODZI ZIMA:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania, wnioskowania, oceny postępowania bohaterów; poszerzenie słownictwa czynnego dzieci o pojęcie odpowiedzialność; rozwijanie procesów myślowych (pamięć, uwaga dowolna);
- poznanie liter k, K; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów; rozwijanie sprawności manualnej, sprawne operowanie przyborami plastycznymi;
- wprowadzenie cyfry 4, doskonalenie umiejętności przeliczania; rozwijanie pamięci dowolnej, umiejętności modulowania głosu; dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, rozumienie pojęć śnieg i szron;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania muzyki, doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał słuchowy; zapoznanie z tematem pomagania zwierzętom w okresie zimowym, czytanie globalne wyrazów: sarna, lizawka, pokarm dla ptaków;
- rozwijanie umiejętności dopasowania odpowiedniego ubrania do pory roku i pogody; kształtowanie nawyku dbania o swoje zdrowie; rozwijanie umiejętności posługiwania się materiałem plastycznym, komponowania, ozdabiania, a także poczucia smaku i estetyki.
CORAZ ZIMNIEJ:
- poznanie różnych sposobów ogrzewania mieszkań w okresie zimy, zwrócenie uwagi na ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła; globalne czytanie wyrazów: kaloryfer, kominek, piec, drewno, kotłownia, solary;
- poznanie liter y, Y; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów; rozumienie konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na lodzie;
- poznanie sposobu pomiaru ciepła – zapoznanie z działaniem termometru; wprowadzenie cyfry 5, doskonalenie umiejętności dokładnego przeliczania; rozwijanie sprawności grafomotorycznej dzieci; poznanie znaczenia hodowli owiec, sposobu wykorzystania wełny; rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej oraz jej opowiadania;
- poznanie sposobu przystosowania się zwierząt leśnych do warunków atmosferycznych (grubsze futro oraz zmiana zabarwienia sierści); rozwijanie umiejętności czytania globalnego wyrazów: lis, sarna, sowa; rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, wzbogacanie słownictwa dzieci.
ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA:
- kształtowanie uczucia życzliwości i chęci pomagania innym; rozwijanie umiejętności językowych, budowanie wypowiedzi poprawnej pod względem stylistycznym; wzbogacanie słownika dzieci o wyrażenia życzliwość i dobro;
- zapoznanie ze zwyczajami świąt Bożego Narodzenia i rolą Świętego Mikołaja, budzenie świątecznego nastroju w grupie, rozwijanie poczucia współgospodarza sali, odpowiedzialności za świąteczny wystrój; wzbogacanie słownictwa dzieci o słowa lampiony, girlandy; rozwijanie sprawności manualnej oraz pomysłowości i inwencji twórczej dzieci;
- rozwijanie wrażliwości, czerpanie radości z możliwości obdarowania bliskich osób własnoręcznie wykonanym prezentem; rozwijanie sprawności manualnych, pomysłowości, wyobraźni i poczucia estetyki;
- podtrzymywanie tradycji bożonarodzeniowych – kolędowanie, poszerzenie słownictwa dzieci o pojęcia: kolęda, pastorałka; poznanie zwyczajów bożonarodzeniowych: przygotowanie 12 potraw na Wigilię, dzielenie się opłatkiem, przygotowanie dodatkowego nakrycia dla niespodziewanego gościa, układanie sianka pod obrusem; podawanie nazw niektórych potraw
ŚWIĄTECZNY CZAS:
- zapoznanie z warsztatem pracy aktora; kształtowanie pewności siebie, nabywanie umiejętności wcielania się w określoną rolę; rozwijanie wyobraźni i fantazji dzieci, budzenie wiary we własne siły;
- poszerzenie słownictwa związanego z teatrem o pojęcia: reżyser, scenografia, sufler, kostiumograf; czytanie globalne wyrazów: teatr, scena, aktor, kurtyna, widownia, garderoba; rozwijanie artystycznych zainteresowań i zdolności dzieci;
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole (współpraca i współdecydowanie), posługiwania się różnorodnym materiałem plastycznym; rozwijanie poczucia rytmu, stwarzanie sytuacji do rytmicznej gry na instrumentach.