Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze - grudzień 2022
1. NADCHODZI ZIMA: poznanie nowej wartości „cierpliwość”; rozpoznawanie i nazwanie sytuacji, w których trzeba być cierpliwym; kształtowanie pozytywnych cech charakteru; poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych; kształtowanie umiejętności spostrzegania i szybkiego podejmowania decyzji; rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę; poznanie struktury utworu muzycznego (piosenki); rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej; nauka rozpoznawanie części piosenek (zwrotka, refren); poznanie sposobów ochrony przed zimnem; rozwijanie umiejętności rozpoznawania odzieży i podawania ich nazw.
2. ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY: poznawanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość; doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; : wzbogacanie wiedzy przyrodniczej – zimowe mieszkania zwierząt; budowanie wypowiedzi poprawnej gramatycznie; Utrwalanie wiadomości na temat zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy; : „Orzeszki wiewiórki” – zabawy matematyczne połączone z wykonywaniem ćwiczenia. Określanie cech wielkości: mały, duży, większy, mniejszy. Liczenie w zakresie 5. Porównywanie liczebności: tyle samo, więcej mnie, o 1 więcej, o 1 mniej; słuchanie utworu „Niedźwiedź szuka mieszkania” – rozumienie określeń: dziupla, gawra, kopczyk z liści; posługiwanie się nazwami zwierząt; ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej – usprawnianie ruchomych narządów mowy: warg, języka, policzków oraz podniebienia miękkiego i języczka gardłowego; „Jeż” – rysowanie pod dyktando w oparciu o wiersz E. Pyczek – wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania; samodzielne rysowanie podobizny jeża.
3. ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA: poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów; rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo skutkowego; pokazanie, jak przyjemne może być obdarowywanie innych; wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia; wzbogacenie wiedzy przyrodniczej; rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew iglastych i szyszek; prezentacja swoich umiejętności przed rodzicami i zgromadzonymi gości; wdrażanie do właściwego zachowania się na scenie; wykonywanie piosenek i wierszyków wspólnie z całą grupą; poznanie roli światła w życiu człowieka nazw różnych urządzeń wytwarzających światło; rozwijanie percepcji słuchowej, rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk.
4. ULUBIONE ZAJĘCIA: poznanie dobroci jako wartości niosącej szczęście innym; kształtowanie postawy życzliwości; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków; ukazanie mocy jaką ma dobroć płynąca prosto z serca; poznanie cech wiatru; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej; zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce, kształtowanie poczucia rytmu; doskonalenie umiejętności liczenia; poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania; rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu; poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych; doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej; rozwijanie motoryki małej; wdrażanie do zgodnej współpracy w grupach podczas wykonywania pracy plastycznej i dzielenia się materiałami.