Kącik logopedy

Głoska SZ cz. 3

18 maja, 2020

Często utrwalanie w mowie spontanicznej głoski “SZ” trwa bardzo długo. Mimo, że dziecko doskonale potrafi ją już wypowiedzieć podczas ćwiczeń, w rozmowie nadal zamienia ją na łatwiejszą głoskę “S” (szafa – “safa”; kosz – “kos”; maszyna – “masyna”). W takiej sytuacja należy nadal utrwalać poprzez ćwiczenia głoskę “SZ”, prezentować dziecku prawidłowy wzór niepoprawnie powiedzianego słowa […]

Czytaj Więcej

Głoska SZ cz. 2

7 maja, 2020

W poprzednim wpisie o głosce “SZ” znalazła się instrukcja w jaki sposób wywołać tę głoskę, utrwalać w sylabach i na początku wyrazu. Jeśli te zadania nie sprawiają dziecku trudności przechodzimy do ćwiczeń “SZ” w środku wyrazu: Rulteka    https://wordwall.net/resource/2060689 Memory     https://learningapps.org/11902846 Oraz na końcu wyrazu np. w wyrazach malarz, piekarz, grosz, gulasz, kosz, młodzież, […]

Czytaj Więcej

Głoska SZ cz. 1

5 maja, 2020

Głoska “SZ” to głoska szumiąca. Prawidłowa artykulacja głosek szumiących (SZ, Ż, CZ, DŻ) wymaga dużej sprawności aparatu artykulacyjnego. Rozwojowo głoski te powinny pojawić się u dziecka w okolicach 5-tych urodzin. Aby prawidłowo realizować głoskę “SZ” należy spełnić trzy warunki: 1. Unieść czubek języka i zbliżyć do wałka dziąsłowego; 2. Złączyć zęby (ale nie zacisnąć); 3. Usta […]

Czytaj Więcej

Ćwiczenia na Majówkę

30 kwietnia, 2020

Majówka to czas odpoczynku w gronie rodziny, często na łonie natury. W tym czasie także możemy wspierać rozwój mowy dzieci podczas wspólnych zabaw w domu i na świeżym powietrzu. Dzisiaj kilka propozycji: Szukajcie mleczy i dmuchawców. Powąchajcie jak pachną mlecze zbliżając nos do kwiatów i mocno wciągając powietrze nosem. Następnie nabierając powietrze nosem, wydmuchajcie je […]

Czytaj Więcej

Prawidłowa pozycja języka

28 kwietnia, 2020

Jedną z ważnych umiejętności języka, które warunkują prawidłowy rozwój mowy oraz innych funkcji jest jego prawidłowa pozycja nazywana także pozycją wertykalno- horyzontalną lub “pozycją kobry”. Prawidłowa pozycja języka wygląda w ten sposób: Język jest szeroki. Jego środkowa i przednia część jest uniesiona ku górze i lekko “przyklejona” do wałka dziąsłowego i podniebienia twardego. Boki języka […]

Czytaj Więcej

Wędzidełko języka

24 kwietnia, 2020

Wędzidełko języka to błona łącząca dolną powierzchnię języka z dnem jamy ustnej. Pozwala na stabilizację języka i zapobiega jego nadmiernym ruchom. U około 4% noworodków stwierdza się skrócenie wędzidełka czyli nieprawidłową budowę tej struktury, która uniemożliwia prawidłowe ruchy języka. Ocenia się wówczas pozycję i kształt języka w spoczynku oraz podczas wykonywani ruchów, grubość i sprężystość […]

Czytaj Więcej

Ćwiczenia na Dzień Ziemi

22 kwietnia, 2020

Dzisiaj obchodzimy Dzień Ziemi. Z pewnością Wasi nauczyciele mówili Wam wiele o tym dniu jak i o tym w jaki sposób dbać o naszą planetę by jak najdłużej była naszym domem. Ja również chciałabym przedstawić Wam kilka ćwiczeń związanych z tym tematem. Ćwiczenia buzi i języka  Ćwiczenie oddechowe ze słomką oraz nauka segregacji śmieci – […]

Czytaj Więcej

Ćwiczenia z gazetą

20 kwietnia, 2020

Istnieje ścisły związek mowy z motoryką małą. Zależność wynika z bliskiego położenia w mózgu ośrodka odpowiedzialnego za mowę oraz ośrodka odpowiedzialnego za precyzyjne ruchy rąk. Wspomnianą motorykę można doskonalić poprzez poprzez zabawy paluszkowe, ćwiczenia doskonalące ruchy dłoni, palców, ćwiczenia grafomotoryczne dobrze znane rodzicom. Dzisiaj przedstawię kilka propozycji zabaw ze zwykłą, papierową gazetą, które doskonalą motorykę […]

Czytaj Więcej

Zabawy językowe

17 kwietnia, 2020

Doskonałą rozrywką dla całej rodziny, jednocześnie stymulującą rozwój dziecka, są zabawy językowe. Poniżej przedstawię propozycję kilku z nich. Do ćwiczeń potrzebne są jedynie chęci i trochę czasu, a bawić się można wszędzie, w domu, w aucie, na spacerze. Wymień jak najwięcej  słów z danej kategorii “Wymień: kolory, pojazdy, rośliny, warzywa, owoce, meble, ubrania, posiłki, napoje, […]

Czytaj Więcej

Bajki logpedyczne

16 kwietnia, 2020

Ciekawą formą ćwiczeń aparatu artykulacyjnego są bajki logopedyczne czyli opowiadania, w których treść wplecione są ćwiczenia buzi i języka. Poniżej prezentuje jedną z nich i zachęcam do tworzenia z dziećmi własnych, rozmawiania o ich treści i przygotowania ilustrujących je rysunków.   Poranek na wsi W pięknej okolicy, wśród pół i sadów budziło się słońce (przeciągamy […]

Czytaj Więcej